Facebook verwijdert meer dan 1.000 opties voor advertentie targeting

Gezien het feit dat Facebook’s capaciteit voor hypergerichte advertenties een van zijn belangrijkste sterke punten is voor marketeers, lijkt het vreemd dat het bedrijf opties voor advertentie targeting zou verwijderen. Tenzij het moest, natuurlijk.

Dat is wel wat Facebook gedaan heeft. Deze week heeft Facebook aangekondigd dat het meer dan 1.000 opties voor advertentie targeting zal verwijderen, omdat ze ofwel niet vaak worden gebruikt, ofwel andere categorieën voor doelgroeptargeting repliceren.

Zoals uitgelegd door Facebook:

“Als onderdeel van onze laatste inspanningen om onze targetingopties te vereenvoudigen en te stroomlijnen, hebben we gevallen vastgesteld waarin adverteerders – van alle soorten en maten en branches – zelden deze verschillende targetingopties gebruiken. Soms omdat sommige van de targetingopties overbodig zijn met andere of omdat ze te gedetailleerd zijn om echt nuttig te zijn. Daarom verwijderen we enkele van deze opties. “

Dat is logisch – maar nogmaals, het lijkt er nog steeds op dat Facebook alleen de opties voor advertentie targeting met een reden zou verwijderen.

In het verleden

In 2018 verwijderde Facebook bijvoorbeeld meer dan 5.000 categorieën voor advertentie targeting om mogelijke discriminerende targeting en de uitsluiting van bepaalde doelgroepen te stoppen. Dat kwam nadat uit een onderzoek in 2016 bleek dat de geavanceerde opties voor advertentie targeting van het platform konden worden gebruikt om mensen op basis van etniciteit uit te sluiten van vastgoedadvertenties, wat in strijd is met federale wetten.

De meeste van de 5.000 verwijderde opties hadden betrekking op etniciteit en religie. Afgelopen maart implementeerde Facebook nieuwe regels rond doelgroeptargeting, specifiek met betrekking tot huisvesting, werkgelegenheid en krediet advertenties. Dus in het verleden hielden al deze veranderingen verband met bezorgdheid over misbruik, wat volgens Facebook deze keer niet het geval is.

Mensen uitsluiten

In zijn aanvullende opmerkingen geeft Facebook deze voorbeelden van de targetingopties die worden verwijderd:

  • Facebook verwijdert segmenten met ‘multiculturele affiniteit’ en moedigt adverteerders aan om andere targetingopties te gebruiken, zoals taal of cultuur, om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in multiculturele inhoud.
  • Facebook combineert ook targetingopties die ‘militaire basissen of regimenten’ vertegenwoordigen. Facebook zegt dat adverteerders deze doelgroepen nog steeds kunnen bereiken door zich te richten op ‘militaire’ interesses.

Ze kunnen beide ook omgekeerd worden gebruikt, toch? Als ik mensen van een bepaalde etniciteit zou willen uitsluiten, zou ik multiculturele affiniteit als uitsluiting kunnen gebruiken om te voorkomen dat ze mijn advertentie te zien krijgen, terwijl als ik niet wilde adverteren voor militair personeel, ik deze targetingopties zou kunnen gebruiken om mijn advertentie te beperken.

Dus terwijl Facebook zegt dat het deze opties verwijdert, omdat ze gewoon niet veel gebruik zien, lijkt het erop dat het ook enkele mogelijke toekomstige problemen heeft ontdekt en ze daarom worden verwijderd.

Hoe dan ook, Facebook zegt dat de veranderingen geen invloed zullen hebben op de overgrote meerderheid van de adverteerders en dat er nog veel andere opties voor doelgroeptargeting beschikbaar blijven. Dus je kunt nog steeds mensen uitsluiten als je wilt, maar je moet wat creatiever worden in het targeten van je doelgroep op Facebook.

(Totaal 1 keer bekeken, 1 keer bekeken vandaag)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *