Meta heeft zijn nieuwste ‘Widely Viewed Content Report’ voor Facebook gepubliceerd, dat laat zien waar Facebook-gebruikers mee bezig waren in het vierde kwartaal van 2023.
Het rapport, dat Meta voor het eerst publiceerde in augustus 2021, is bedoeld om het idee te ontkrachten dat de algoritmen van Facebook de voorkeur geven aan verdeeldheid zaaiende, argumentatieve, politieke inhoud, door meer context te bieden rond wat Facebook-gebruikers daadwerkelijk in de app zien.
Wat werkt, in die zin dat grafieken als deze gebruikt worden om aan te tonen dat er geen specifieke contenttrends zijn die domineren zoals je zou verwachten:
Maar op de schaal van Facebook (meer dan 3 miljard maandelijkse actieve gebruikers) is 0,04% nog steeds een potentieel significante blootstelling, dus hoewel er meer evenwicht is tussen wat mensen in hun feeds zien, zijn de feitelijke gegevens in elk geval nog steeds relevant.
Meta heeft zich de laatste tijd ook actief afgekeerd van verdeeldheid zaaiende politieke discussies, en als zodanig zou het interessant kunnen zijn om op te merken wat in plaats daarvan aan kracht wint.
Dus wat zagen mensen vorig jaar op Facebook in het vierde kwartaal?
Nou, dit ziet er bijvoorbeeld niet geweldig uit:
Dit is een lijst met de meest bekeken Facebook-berichten in de periode, en zoals je kunt zien, zijn veel daarvan sindsdien verwijderd of gedeactiveerd, mogelijk vanwege het overtreden van de regels van Facebook.
Maar dat weerhoudt hen er niet van om miljoenen mensen te bereiken voordat ze worden verwijderd. Dus hoewel het rapport bedoeld is om aan te tonen dat wat Facebook-gebruikers zien alledaagser is dan je zou verwachten, biedt dit niet bepaald de beoogde geruststelling, omdat we niet weten wat deze inactieve berichten eigenlijk waren.
In termen van topdomeinen waarnaar vanuit Facebook wordt verwezen, blijft YouTube de belangrijkste begunstigde, gevolgd door Tenor GIF’s en TikTok-clips.
In termen van specifieke URL’s waarnaar wordt verwezen, zijn het vooral Hollywood-roddels, waarbij Facebook steeds meer op de tabloids van de supermarkten gaat lijken.
In die zin slaagt het rapport er dus in om aan te tonen dat Facebook-gebruikers misschien niet zoveel politieke inhoud zien als je zou verwachten. Maar nogmaals, dit is een kwestie van schaal, en hoewel deze toplinks door miljoenen kijkers worden gezien, betekent dat niet dat andere URL’s niet ook miljoenen kijkers bereiken. Vooral als je bedenkt dat nieuwsverhalen de neiging hebben tot een kortere houdbaarheidsdatum, en het is dus minder waarschijnlijk dat ze hetzelfde niveau bereiken als deze roddelposts.
Het rapport onderstreept ook de afnemende hoeveelheid verwijzingsverkeer van Facebook: in het vierde kwartaal van 2023 bevatte 95,2% van de berichten die in gebruikersfeeds werden weergegeven geen link.
Dat cijfer is in de loop van de tijd kleiner geworden. In het eerste Widely Viewed Content-rapport, gepubliceerd voor het derde kwartaal van 2021, bevatte 86,5% van de berichten die in feeds werden weergegeven geen link buiten de app. Dat betekent dat in de afgelopen drie jaar het aantal berichten dat in de Facebook-feed wordt weergegeven en een link bevat, in ieder geval voor Amerikaanse gebruikers, met 66% is gekrompen.
Als je je afvraagt waarom het verwijzingsverkeer van Facebook niet meer op het niveau is dat het ooit was, dan zou dit de reden kunnen zijn. Facebook heeft in de loop van de tijd actief het bereik van berichten met links aanzienlijk verminderd. Daarom bevelen wij ook aan om niet altijd met een link te posten.
Over het geheel genomen zijn er geen grote verrassingen in het laatste rapport, waarbij Facebook steeds meer op een tabloidmagazine gaat lijken, en minder op een machine voor politieke desinformatie.
Ik bedoel, dat is er nog steeds, en dit zijn alleen feedposts, niet de berichten die in groepen worden getoond of die via DM worden gedeeld. Dit is in toenemende mate de plek waar mensen delen, dus hoewel dit je een beeld geeft van de in-stream Facebook-activiteit, zorgen de verschuiving van openbare berichten en de opkomst van korte video’s in de app ervoor dat deze gegevens nog verder worden vertekend. Daardoor is het minder representatief voor de hele Facebook-ervaring van mensen.
Maar het geeft je wel wat gegevens over de belangrijkste trends en laat ook zien dat organische berichten met links steeds vaker niet welkom zijn in de app.
Je kunt Meta’s nieuwste ‘Widely Viewed Content Report’ hier bekijken.